Den flygande mattan på äventyr
Sara Edwardsson, programledare för Den flygande mattan.
Musikprogrammet Den flygande mattan har redan från början gjort sig till favorit i många barnfamiljers tv-soffor, och när det var dags för inspelning av en ny säsong valde man ett nytt grepp – att åka på turné istället för att stanna kvar i studion.
Här berättar producenten Pauli Sudra om hur det var när programmet tog steget ut från studion och in i verkligheten…
Pauli Sudra, producent Den flygande mattan.
- Uppdraget lät till en början ganska enkelt. Gör en turné med den flygande mattan. Men sedan dök frågorna upp. Vart ska vi åka? Vilken typ av scener ska vi vara på? Hur ska vi få publiken att komma? Hur stor publik ska vi ha? Vilka låtar och artister ska vara med i programmet?
Folkets park i Nyköping.
Efter några veckors research kom vi fram till att folkparker var den perfekta spelplatsen för oss. Många folkparker har nämligen en typ av scener som de kallar för friluftsteatrar. Enklast kan man beskriva det som teatrar som rymmer 400-700 personer med tak över scen och publik, men utan väggar. Perfekt för oss med andra ord. Regn- och solskydd men samtidigt utomhuskänsla. Vi åkte runt och letade och hittade till slut de fem snyggaste och bästa teatrarna i Hågelby, Nyköping (bilden), Sala, Västerås och Grängesberg.
Nästa steg var att välja artister och låtar till programmet. Det kan låta enkelt, men det är mycket att ta hänsyn till. Vi ville till exempel att hälften av artisterna skulle vara killar och hälften tjejer, och dessutom att de skulle vara i olika åldrar. När vi valde låtar så ville vi ha en blandning av poplåtar och barnvisor som så många som möjligt kan sjunga med i. Dessutom ville vi undvika de 100 låtar som varit med i den första säsongen. Här var Sara Edwardsson verkligen en klippa med sin järnkoll på barnkultur och musik.
Amy Diamond, artist.
Sedan följde en tid där med manusarbete, scenografimöten, rekresor, kontakt med skolor i närheten av parkerna, produktionsplanering, rekrytering och en massa möten av alla tänkbara slag. När det var dags för premiärinspelningen i Hågelbyparken i Botkyrka var vi ungefär 70 personer i teamet.
Jag minns väldigt väl hur jag satt i OB-bussen under repetitionerna strax innan inspelningen och undrade om det skulle komma någon publik. Jag var skitnervös och plötsligt ifrågasatte jag allt. Jag gick ut ur bussen för att hämta en kopp kaffe och plötsligt var det barn överallt. Inte bara barn. Det var glada, förväntansfulla, speedade barn som tyckte att det var så spännande att de knappt kunde stå still. I den sekunden visste jag att det skulle gå bra, och det gjorde det.
Sara Edwardsson på scenen.
Publiken i högform.
Under inspelningen av de 10 programmen som vi gjorde de följande veckorna minns jag framförallt alla barn vi träffade. Det var underbart att möta 1000-tals barn i olika åldrar, från olika samhällsklasser, olika städer, olika skolor, olika allting. Mångfald på riktigt.
Dessutom kommer jag aldrig att glömma det oerhört proffsiga team som gjorde den här inspelningen möjlig.
Om du inte var på plats när vi spelade in programmen så tycker jag verkligen att du ska slå dig ner framför teven så många lördagar du bara kan och titta.
Hälsningar,
Pauli, producent för Den flygande mattan.
Trailer för Den flygande mattan.
Ulrik Munther gästar programmet.
Bakom kulisserna på Den flygande mattan.
Musikskylten. Barn om bästa artisten!